interview Joop en Jose

Heeft U wel eens zelf een auto proberen te maken? Niet goed -of stuk maken. Nee,…ik bedoel echt vanaf een bouwtekening zelf een Lancia Fulvia Spider in elkaar knutselen. Joop van Veldhuizen liet zich eens per ongeluk (want hij is de vlees geworden bescheidenheid) ontvallen dat hij daarmee bezig is. Reden genoeg voor deze razende reporter om Joop en echtvriendin José in Eck en Wiel op te gaan zoeken.

Achter een glas frisdrank onthulde Joop me iets van zijn achtergrond. Al snel werd me duidelijk dat het zelf bouwen van een auto niet het gevolg was van een plotseling opkomende aanval van verstandsverbijstering, maar meer het resultaat van een ontwikkelingsproces dat reeds op zijn 17e jaar is ingezet. De vader van Joop was toen werkzaam bij Citroën en maakte deel uit van de ontwikkelingsafdeling. De befaamde DS 19 was een paar jaar ervoor net ontwikkeld en pa van Veldhuizen stelde zijn zoon voor om samen zelf zo’n auto te gaan bouwen. Want pa beschikte (niet toevallig) over een paar duidelijke bouwtekeningen van deze later zo beroemd geworden automobiel. Joop legde zijn meccanodoos opzij en vond dat ook wel een goed idee. En zo maakten ze samen de body van mm plaat en met behulp van het bij omhullend blik bouwden ze een auto die aan de buitenkant niet van een fabrieksauto was te onderscheiden. Hij was wel een pietsie zwaarder. En omdat de body ook was gegalvaniseerd, bleef die puntgaaf. Ook toen de rest van de auto 350.000 km verder al lang opgeteerd was en naar de sloperij verhuisde.

De zelfgebouwde auto

Joop volgde een gedegen opleiding in de werktuigbouw en dat is goed aan hem te merken. Voor Joop is de kortste verbinding tussen twee punten nog steeds een rechte lijn en verder geen onzin. Hij ging werken bij de Duitse firma Anker (kassa’s; eerst mechanisch, toen elektrisch en naderhand computer gestuurd ) en is daar in diverse functies bij gebleven.Na jaren als international IT-director te hebben gewerkt besloot hij, toen hij vorig jaar 60 werd, ermee te stoppen en zich volledig aan zijn hobby, het restaureren van Lancia’s, te gaan wijden. Waarom Lancia’s ? zult U verbaasd vragen. Ook dat heeft een reden.In 1966 leerde Joop zijn huidige vrouw José kennen.


Fulvia Berlina GT

José’s vader bezat een  witte Lancia Fulvia Berlina GT en ook daar raakte Joop zeer van onder de indruk. Kwade tongen beweren dat hij eerst op de auto verliefd raakte en toen pas op José. Maar wie José ooit heeft ontmoet, beseft dat dit lasterpraat van een jaloerse mededinger moet zijn geweest.  Bovendien zijn het vooral de technische kwaliteiten van de Lancia waar de techneut Joop van onder de indruk raakte. Want Lancia’s zijn door Italianen gemaakt en dat zijn pas de echte autoliefhebbers. Want welke auto bezat in 1922 reeds een zelfdragende carrosserie? Ook de onafhankelijke wielophanging werd in deze jaren al op het beroemde Lancia Lambda model toegepast. Tevens is de smalle V-motor met één cilinderkop een vinding van Lancia.  En welke auto’s hadden begin jaren. Joop en José bezitten de witte Fulvia nog steeds, maar de auto heeft inmiddels gezelschap gekregen van vijf andere Lancia’s en de zesde is in de maak. En ook dit is weer een verhaal apart.

Kofferdeksel

In 1968 heeft carrosseriebouwer Zagato een spidermodel (cabrio) ontwikkeld op basis van de Fulvia Sport Zagato. Er zijn ooit maar twee prototypes van gemaakt. Eén is tijdens een automobielshow in Barcelona verkocht. En de ander is verschroot nadat besloten was om het model niet in productie te nemen. En dit is nou precies de auto die Joop graag wil hebben.En omdat een auto waarvan er nog maar één op de wereld rond  rijdt onbetaalbaar is, heeft hij besloten om er zo één zelf te bouwen. En geheel volgens het Zagatorecept. Men neme een Zagato Sport, snijdt het dak eraf, boetseert iets moois van het overblijfsel en je hebt een Spider. Het zal duidelijk zijn dat zoiets niet eenvoudig is, als je geen complete carrosseriefabriek achter je hebt staan. Vooral het boetseren niet. Joop heeft dat de afgelopen vijf jaar vooral in de schaarse vrije uurtjes gedaan. Maar nu heeft hij er alle tijd voor en het gaat er uitzien als het werkstuk van een perfectionist. Als voorbeeld is op één van de foto’s de kofferdeksel te zien die Joop vanuit niets heeft geconstrueerd, inclusief de gecompliceerde scharnierhengsels.

Wie denkt dat Joop zichzelf als volleerd beschouwt, dan heeft hij het mis. Mocht de VOC in samenwerking met Rustbuster ooit een lascursus gaan organiseren, dan is Joop van de partij. Want hij is van mening dat hij best nog wat fijne kneepjes van het lassen bij kan leren. Ik zei het al; Joop is de bescheidenheid zelve.

Joop en José zijn verwoede rallyrijders. Ze hebben al meerdere malen met de Alpenrally meegedaan. Maar ook van de toerritten van de VOC kunnen ze genieten. En ruzie onderweg is er niet bij, want de navigator heeft altijd gelijk. En de navigator is altijd José. Voor ik het vergeet; Joop is voorzitter van de Nederlandse Lanciaclub. Een club met 600 leden. Niettemin weten ze de gezelligheid van een lokale club als de VOC goed te waarderen. Ze zijn dan ook vaak van de partij. Op mijn vraag of ze nog tips voor de VOC hebben, beloven ze na te zullen denken over een idee voor een dag in en om de Betuwe. Wellicht komt er wel een keer een baanbrekend idee uit het Eck en Wielse.

Jan Broers

Sluit Menu