Simcasticker 01Simcasticker 02

Simca was een Frans automerk. De naam is een acroniem van Société Industrielle de Mécanique et de Carosserie Automobile; een autofabriek die in1934 te Nanterre werd opgericht door Henri Pigozzi.

Simca begon in 1934 Fiat's in licentie te produceren zodat geen invoerrechten hoefden te worden betaald. De eerste echte Simca ontstond in 1951. DezeSimca Aronde was een groot succes. Simca nam de Franse vrachtwagenfabrikant Unic over in 1951 ; de (Mat)Ford-fabriek in Poissy in 1954 en het merkTalbot-Lago in 1958. De productie werd geconcentreerd in Poissy en de fabriek in Nanterre werd verkocht aan Citroën. In 1963 nam het Amerikaanseautoconcern Chrysler, dat in 1957 al een 15% aandeel in Simca had, een meerderheidsaandeel in Simca. Het beeldmerk van Simca, een zwaluw, werd in1967 vervangen door de vijfpuntige pentastar van Chrysler en in 1970 tenslotte werd het concern geheel door Chrysler ingelijfd. Het bedrijf heette vanaf toen Chrysler France.

Successen

Onder het merk Simca zijn heel wat bijzonder succesvolle auto's geproduceerd. In de vijftiger jaren boekte Simca successen met de Aronde, een goede middenklasser, en de Vedette, een grote limousine. Ook in de zestiger jaren had Simca een kaskraker in huis: de Simca 1000, een kleine en wendbare wagen (3 volumenmodel) die veel ruimte bood. In de sportuitvoering (Rallye 1000 in 3 uitvoeringen, zie foto) was het een haast onverslaanbare rallywagen in zijn klasse. De zeventiger jaren boden in de kleinere middenklasse de Simca 1100, samen met de Renault 16 één van de eerste werkelijkehatchbacks op de markt. In de grotere middenklasse was er de Simca 1300/1500, opgevolgd door de 1301/1501. Dit waren grote sedans of stationwagons (break genoemd).

Totale productieaantallen: Simca 1300/1500 en 1301/1501: 1.342.889 stuks. Waarvan 605.815 van het type 1301 en 236.263 van het type 1501. (bron: www.simcatalbotclub.org)

In deze tijd had Simca ook een fabriek in Nederland: de fabriek van Nekaf werd gebruikt om onder andere de 1000 en 1100 te produceren.

Simca
Simca Aronde

Een dubbele doorstart

In de jaren zeventig raakte het Amerikaanse moederconcern Chrysler in de problemen. De eerste Chrysler-Simca, de 1307/1308-serie, een sportief gelijnde en snelle, maar ook uitzonderlijk ruime en praktische hatchback, werd Auto van het jaar 1976, al gauw gevolgd door de opvolger van de 1100, de Horizon, die het eveneens tot Auto van het jaar bracht (in 1978). Beide wagens waren populair, mede omdat met de oude (destijds) typisch Franse kwaliteitsproblemen (de roestduivel en de startproblematiek) hard was afgerekend: ze waren eigenlijk probleemloos.

Omdat de financiële problemen mede door de economische situatie van die dagen niet werkelijk konden worden opgelost, bleef de 1000 zonder opvolger, wat de positie van het merk zwaar aantastte; andere merken hadden inmiddels wel een moderne kleine auto ontwikkeld.

Op 10 mei 1978 nam PSA (moederbedrijf van Peugeot en Citroën) Chrysler France over voor 1 US dollar. Het merk Simca werd op 1 januari 1980omgedoopt naar Talbot. Dit was een oude merknaam, die zowel in Frankrijk genade vond, als in het Verenigd Koninkrijk, waar Sunbeam werd geproduceerd, een ander voormalig Chrysler-merk dat ooit met Talbot was gefuseerd.

De Simca 1307/1308 werd voorzien van een nieuwe neus en ging verder door het leven als Talbot 1510. Van deze 1510 werd vervolgens een sedan-versie gemaakt onder de naam Solara. De Talbot Solara was bijzonder populair, wat niet kan worden gezegd van de Tagora, waarmee Talbot een kansje wilde wagen in de hogere klasse.

De ondergang

Twee ontwikkelingen deden Simca/Talbot tenslotte de das om. De inmiddels geproduceerde opvolger van de Simca 1000, de Talbot Samba, was een rechtstreekse kopie van de Peugeot 104. Dit weerhield veel mensen ervan deze auto te kopen; zij kochten liever het origineel. Bovendien had de ontwikkeling van de Tagora veel geld gekost, maar het model verkocht vrijwel niet. De leiding van Peugeot besloot daarom het merk Talbot te laten uitdoven. De nieuwe middenklasser van Talbot, de Talbot Arizona, werd als Peugeot 309 uitgebracht.

In het Verenigd Koninkrijk werd de merknaam nog tot 1992 gehandhaafd voor de Talbot Express een bestelauto van Peugeot die ook als Peugeot J5Fiat Ducato I en Citroën C25 werd geproduceerd.

Door Moskvitch en FSO zijn er auto's gebouwd die sterk leken op de Simca 1309, maar de Moskvitch Aleko is een min of meer schaamteloze kopie (met van Audi afgekeken techniek onder de motorkap) en de FSO Polonez is op de Fiat 125 gebaseerd. Sommige bronnen beweren dat de Simca-productielijn naar het Oostblok is verkocht, maar dit wordt door zowel PSA als oud-Chrysler ontwerper Roy Axe ontkend.

Simca 6 1948 50Simca 8 1200 1950Simca 8 1938simca 8 Coupe 1100 1939Simca 8 1938Simca 01